Wacht niet bij een arbeidsconflict
Wacht niet bij een arbeidsconflict
Conflicten op de werkvloer kun je niet voorkomen. Waar mensen samenwerken, ontstaan nu eenmaal conflicten. Maar je kunt wel het nodige doen om te voorkomen dat zo’n conflict leidt tot verzuim. De onderstaande tips helpen je om tot een oplossing te komen.
Zekerheid: ziekte uitsluiten
Je kent je medewerker natuurlijk goed. Waarschijnlijk heb je al een idee van wat er speelt. Misschien weet je zelfs dat de ziekmelding voortkomt uit een conflict. Doe daar dan vooral geen uitspraken over. Alleen de bedrijfsarts mag met zekerheid vaststellen of iemand ziek is of niet. Om zeker te weten dat het verzuim daadwerkelijk door ziekte wordt veroorzaakt, schakel je de bedrijfsarts in.
Geen ziekte? Ga dan in gesprek
Geeft de bedrijfsarts aan dat er bij je medewerker geen sprake is van ziekte? Dan is het logisch om het gesprek met elkaar aan te gaan. Komen jullie er samen niet uit? Schakel dan een mediator of coach in. Die is neutraal en begeleidt het proces richting een goede oplossing.
Wel ziekte? Volg het advies van de bedrijfsarts
Geeft de bedrijfsarts aan dat er wél sprake is van ziekte naast het arbeidsconflict? Dan volgt er een advies gericht op medisch herstel. Dit advies moet altijd helpen om het conflict op te lossen én verdere ziekte te voorkomen. Soms adviseert de bedrijfsarts een interventieperiode, oftewel een soort time-out. Je medewerker hoeft dan tijdelijk niet te werken, maar behoudt wel zijn of haar salaris. Het is dan wél de bedoeling dat jullie na één of twee weken samen in gesprek gaan om tot een oplossing te komen.