Rol van bedrijfsarts bij conflict
Rol van bedrijfsarts bij conflict
Het oordeel van de bedrijfsarts speelt vaak een cruciale rol in dossiers over arbeidsconflicten. Dit oordeel is doorslaggevend bij de vraag of een medewerker recht heeft op loon.
Signaal
De bedrijfsarts streeft ernaar een constructieve oplossing te vinden voor het conflict. Hij probeert het conflict te concretiseren, te verhelderen en te de-escaleren. Daarbij is het belangrijkste doel het vermijden van gezondheidsschade en arbeidsongeschiktheid. Een werknemer kan tijdens het arbeidsomstandighedenspreekuur advies inwinnen bij de bedrijfsarts.
Ziekmelden
Als een medewerker zich ziekmeldt na een arbeidsconflict neem dan direct actie.
- Schakel de bedrijfsarts in om te beoordelen of de medewerker echt ziek is.
- Controleer het oordeel van de bedrijfsarts kritisch. Staat in het verslag voldoende informatie waarmee u verder kunt. Zo niet, vraag dan direct meer informatie op bij de bedrijfsarts.
- Als de medewerker niet ziek wordt bevonden, dan moet u bepalen of hij recht heeft op loon. Is dat niet het geval, dan moet u de medewerker informeren dat u stopt met loonbetaling. Het is dan aan de werknemer om te bewijzen dat hij toch recht heeft op loon.
Altijd accepteren
Misschien heeft u tijdens een arbeidsconflict de neiging een ziekmelding niet te geloven of te accepteren. Dat kan niet. De beoordeling van een ziekmelding moet u altijd overlaten aan de bedrijfsarts.
Recht op loon
Er bestaat een uitzondering op deze regel. Als de medewerker kan bewijzen dat werkhervatting leidt tot ziekte, heeft hij toch recht op loon. Bijvoorbeeld als de arbeidsomstandigheden zodanig zijn dat u niet kan vragen om de werkzaamheden te verrichten of te hervatten.
De medewerker moet dan wel meewerken aan inspanningen die de oorzaken van de ziekte wegnemen. Daarbij kunt u denken aan het aangaan van een gesprek of zoeken naar een oplossing door de inzet van mediation.