Rol van bedrijfsarts bij conflict
Rol van bedrijfsarts bij conflict
Het oordeel van de bedrijfsarts speelt vaak een belangrijke rol bij arbeidsconflicten. Dit oordeel bepaalt of een medewerker recht heeft op loon.
Signaal
De bedrijfsarts probeert een oplossing te vinden voor het conflict. Hij maakt het conflict concreet, helpt het te verduidelijken en probeert escalatie te voorkomen. Het belangrijkste doel is om gezondheidsschade en arbeidsongeschiktheid te vermijden. Als werknemer kun je tijdens het arbeidsomstandighedenspreekuur advies vragen aan de bedrijfsarts.
Ziekmelden
Meldt een medewerker zich ziek na een arbeidsconflict? Onderneem dan meteen actie.
- Schakel de bedrijfsarts in om te beoordelen of de medewerker echt ziek is.
- Bekijk het oordeel van de bedrijfsarts kritisch. Staat er genoeg informatie in het verslag waarmee je verder kunt? Zo niet, vraag dan direct om meer duidelijkheid.
- Is de medewerker volgens de bedrijfsarts niet ziek? Dan moet je bepalen of hij recht heeft op loon. Als dat niet zo is, informeer de medewerker dan dat je stopt met het betalen van loon. Het is dan aan de medewerker om aan te tonen dat hij toch recht heeft op loon.
Altijd accepteren
Misschien twijfel je tijdens een arbeidsconflict aan een ziekmelding. Toch moet je die altijd accepteren. Alleen de bedrijfsarts mag beoordelen of iemand echt ziek is.
Recht op loon
Er is één uitzondering op die regel. Als de medewerker kan aantonen dat werken of terugkeren naar het werk leidt tot ziekte, heeft hij tóch recht op loon. Bijvoorbeeld als de arbeidsomstandigheden zo slecht zijn dat je niet van hem kunt vragen om te werken of terug te keren. De medewerker moet dan wel meewerken aan oplossingen voor de oorzaken van de ziekte. Denk aan het voeren van gesprekken of het inzetten van mediation.