Een conflict is geen ziekte
Een conflict is geen ziekte
Een conflict is geen reden om je ziek te melden
Veel ziekmeldingen hebben te maken met spanningen of een conflict op het werk. Toch is een arbeidsconflict op zichzelf geen geldige reden voor een ziekmelding. Je bent dan namelijk niet ziek in medische zin.
Wat moet je doen bij een conflict?
Als een conflict de reden is dat je je ziek wilt melden, dan moet je dat eerlijk aangeven bij je werkgever. Ook de arbodienst hoort in zo’n situatie te melden dat er géén sprake is van ziekte of gebrek, en dat ziekteverzuim dus niet aan de orde is. Daarnaast moet het conflict ook duidelijk worden benoemd in het re-integratieverslag.
Situatieve arbeidsongeschiktheid
Je mag je dus formeel niet ziekmelden als je niet echt ziek bent. Bovendien los je met een ziekmelding het probleem niet op. In dit soort situaties spreken we van situatieve arbeidsongeschiktheid: je kunt (tijdelijk) niet werken vanwege de omstandigheden. Zolang die situatie niet verandert, blijft het probleem bestaan.
Geen loon bij onterecht verzuim
Als een bedrijfsarts vaststelt dat je niet ziek bent, maar dat er sprake is van een arbeidsconflict, dan hoeft je werkgever geen loon door te betalen.
Wanneer leidt een conflict wél tot legitiem verzuim?
Een arbeidsconflict kan wel degelijk stress veroorzaken. Als dat leidt tot klachten zoals slecht slapen, piekeren of burn-outverschijnselen, dan kan er alsnog sprake zijn van ziekte. In dat geval val je onder de normale regels voor ziekteverzuim. De arbodienst beoordeelt dan of je echt ziek bent en begeleiding nodig hebt.